Infrastructuur
We zetten in op een goede bereikbaarheid van het hele
land. De transport- en logistiek sector is van economisch belang voor
Nederland. Solide infrastructuur is nodig om naar je werk, familie of
opleiding te gaan. Onze infrastructuur onderhouden we goed, is van hoge
kwaliteit, klimaatadaptief en sluit naadloos op elkaar aan. Daarbij zijn
veiligheid, oog voor nieuwe ontwikkelingen en duurzaamheid van belang.
Blijvende investeringen in infrastructuur en bijbehorende knelpunten
zijn essentieel.
• We
trekken structureel €1,25 miljard uit voor het inlopen
van achterstanden bij beheer en onderhoud van onze wegen, spoor,
bruggen, viaducten en vaarwegen en voor het onderhoud en
renoveren en vervangen ervan in de toekomst, ook met het oog op de
verkeersveiligheid.
• Verkeersveiligheid
blijft daarnaast een speerpunt in ons beleid. Samen met de
gemeenten wordt bezien waar binnen de bebouwde kom de maximumsnelheid
zinvol verlaagd kan worden naar 30 km/uur. De snelheid op andere wegen
blijft ongewijzigd.
• We
bezien in overleg met de regio of een door de regio voorgestelde
alternatieve invulling van de A27/Amelisweerd binnen de
bestaande bak de bereikbaarheidsproblematiek op gelijkwaardige wijze
oplost. Ontsluiting via (hoogwaardig) OV en auto van nieuwe woongebieden
in de regio (m.n. Rijnenburg) is daar onderdeel van. Als dit het geval
is, wordt het voorstel van de regio overgenomen. Zo niet, dan wordt het
lopende besluitvormingsproces voortgezet.
• We
reserveren middelen om op termijn met medefinanciering vanuit de regio
en uit Europese fondsen de Lelylijn te kunnen
aanleggen. De komende periode werken we uit hoe de Lelylijn, in het
kader van het Deltaplan voor het Noorden, kan bijdragen aan versterking
van de economie van het Noorden, de ontsluiting van nieuw te ontwikkelen
woningbouwgebieden en betere internationale treinverbindingen met het
noorden van Duitsland.
• We
investeren in de uitbreiding en verbetering van de
infrastructuur voor openbaar vervoer (OV), fiets, auto en
water, omdat we goede en snellere verbindingen willen tussen stad en
regio. We focussen hierbij op de grootste knelpunten uit de Integrale
Mobiliteitsanalyse 2021, verbindingen in de (economische) regio’s en
N-wegen.
Ook de nieuwe woningen in de 14
verstedelijkingsgebieden en daarbuiten worden goed ontsloten en
bereikbaar per OV, fiets en auto. Daarvoor wordt voor de komende 10 jaar
in totaal €7,5 mrd toegevoegd aan het Mobiliteitsfonds.
• We
zetten in op betere internationale (nacht) treinverbindingen
die aansluiten op HSLknooppunten over de grens, zodat Nederland
duurzaam verbonden is. We betrekken Europese fondsen bij onze
investeringen om betere grensoverschrijdende verbindingen te creëren. We
stimuleren het verplaatsen van goederenvervoer van de weg naar spoor en
water.
• We
ontwikkelen ‘hubs’ waar reizigers eenvoudig kunnen
overstappen naar een (deel)auto, (deel)fiets, trein of metro via
multimodaal reisadvies op maat. Ook zetten we in op het sociaal veiliger
maken en het toegankelijker maken voor mensen met een beperking van het
openbaar vervoer. We investeren in fietsenstallingen bij OV-knooppunten
en fietssnelwegen. Om reizen naar werk betaalbaar te houden, verhoogt
het kabinet de onbelaste reiskostenvergoeding.
• We
zetten in op goede verbindingen voor de binnenvaart
door bediening van sluizen, bruggen en wegverkeer beter op elkaar af te
stemmen en te zorgen voor goede ligplaatsen.
• Door de
aanwezigheid van de luchthaven Schiphol is Nederland via de lucht
uitstekend verbonden met de rest van de wereld. Schiphol zorgt direct en
indirect ook voor veel werkgelegenheid. Mede door Schiphol is Nederland
een interessante vestigingsplaats voor internationaal opererende
bedrijven. Die sterke hub functie willen we behouden.
•
Tegelijkertijd moet er aandacht zijn voor het verminderen van de
negatieve effecten van luchtvaart op mens, milieu en natuur. Er
spelen rond de luchthaven diverse uitdagingen op het gebied van
stikstof, (ultra)fijnstof, geluidsoverlast, leefomgevingskwaliteit,
veiligheid en woningbouw. Dit vraagt om een integrale oplossing die
zekerheid en perspectief biedt voor zowel de hub functie van Schiphol
als de omgeving van de luchthaven. Het kabinet zal hierover in 2022
besluiten en hierbij de opening van vliegveld Lelystad betrekken en
hierbij ook de laagvlieg routes in ogenschouw nemen.
• Ook de
luchtvaart moet een bijdrage leveren aan het
terugdringen van de CO2-emissies. We ontmoedigen het vliegen over korte
afstanden, hetgeen leidt tot een daling van de CO2-emissies naast de
emissiereducties die voortkomen uit het ‘Fit For
55’-beleidspakket.
•
Europese afspraken over het rechtvaardig belasten van de
luchtvaart worden actief ondersteund. Het gelijke speelveld binnen de EU
en van de EU ten opzichte van derde landen staat hierbij centraal. We
willen dat in Europa vervoer per trein zo snel mogelijk, zowel qua tijd
als qua kosten, een goed alternatief wordt voor vliegen.
• Op
nationaal niveau verplichten we tot het bijmengen van
bio-kerosine en stimuleren we de productie van synthetische
kerosine.