Gezondheidsstelsel (‘cure’ en ‘care’)
•
Passende zorg is de norm. Dat betekent dat zorg bewezen
effectief is en we overbehandeling voorkomen. Het betekent ook dat zorg
gericht is op gezondheid, functioneren en kwaliteit van leven; dat zorg
samen met patiënt en professional tot stand komt en dat zorg op de
juiste plek geleverd wordt. Zorg die vaak voorkomt en niet complex is,
is voor iedereen dichtbij beschikbaar, terwijl complexe zorg die
weinig voorkomt gespecialiseerd is. We stellen toezichthouders en
uitvoerders in staat hier adequaat op te sturen. We verbeteren en
verbreden de toets op het basispakket op basis van een kader voor
passende zorg. Er wordt ook gekeken naar bewezen (kosten)effectiviteit
in de Wet langdurige zorg (Wlz), Jeugdwet en Wet maatschappelijke
ondersteuning (Wmo) 2015. Passende zorg betekent dat de tweede lijn
dezelfde zorg niet voor een hoger tarief kan declareren maar ook dat de
rol van huisartsen versterkt wordt en zij voldoende tijd en capaciteit
hebben.
•
De planbare en acute zorg moet toekomstbestendig gemaakt worden.
Aan de hand van de juiste zorg op de juiste plek vragen wij de
Nationale Zorgautoriteit (NZa) regiobeelden op te stellen, die kunnen
leiden tot een herschikking van het zorglandschap waarbij een integraal
aanbod en passende zorg over domeinen heen voor iedereen in Nederland
ongeacht woonplaats de normen zijn.
• We
vergroten de grip op stijgende zorgkosten van dure genees- en
hulpmiddelen en willen dat deze tegen een eerlijke prijs op de
markt komen. We zetten in op transparantie in prijsopbouw en
-onderhandeling mede door Europese samenwerking.
• In
combinatie met de inzet op passende zorg en een praktijk ondersteuner
huisarts (POH) kan de geestelijke gezondheidszorg
(GGZ) zich meer richten op complexe problematiek en wordt de instroom
beperkt. Om de druk op crisiszorg te voorkomen verwachten wij dat alle
professionals in de GGZ bereikbaarheidsdiensten tijdens de avonden,
nachten en weekenden draaien.
• Ouderen
moeten gezond ouder kunnen worden in hun eigen of
passende omgeving. Dat betekent onder andere inzetten op meer
seniorenwoningen en andere woonvormen, levensloopbestendige woningen,
mantelzorg, digitale zorg, domotica en valpreventie. Daarbij mag van
mensen zelf ook iets verwacht worden. Wij stimuleren gemeenten om
mogelijk kwetsbare ouderen vroeg in beeld te hebben en langer thuis
wonen mede te faciliteren.
• Voor een
toekomstbestendige ouderenzorg wordt wonen en zorg stapsgewijs
gescheiden zodat langer thuis wonen nog meer gestimuleerd
wordt. Hierbij is expliciete aandacht voor innovatieve woonvormen en
voor de mogelijkheid voor iedereen, ongeacht inkomen, om betaalbaar
langer thuis te blijven wonen met zorg.
• Mensen
met een beperking hebben een ongekend potentieel voor de samenleving en
hebben daarbij soms praktische ondersteuning nodig. We blijven
investeren in de gehandicaptenzorg en gaan door met de goede
initiatieven uit het programma Onbeperkt Meedoen. Het
persoonsgebonden budget (PGB) blijft een geschikt middel voor eigen
regie, waarbij passende zorg centraal moet staan.
• Goede,
tijdige en passende jeugdzorg, met een belangrijke rol voor de eigen
omgeving, voorkomt zwaardere zorg. We bakenen duidelijk af wat we onder
jeugdzorg verstaan en gemeenten worden in staat gesteld om dit
te leveren. Gespecialiseerde jeugdzorg (waaronder jeugd-GGZ) wordt
centraler ingekocht. De jeugdbeschermingsketen wordt verbeterd waarbij
de rechtsbescherming van het kind en het gezin centraal staan.
• Iedereen
blijft eigenaar van de eigen gezondheidsgegevens. Gegevens- en
datauitwisseling tussen patiënt/cliënt en aanbieder en aanbieders
onderling wordt, conform privacywetgeving, verbeterd waarbij
uniformiteit noodzakelijk is. Een goed functionerende persoonlijke
gezondheidsomgeving (PGO) voor patiënten is het einddoel.
•
Het eigen risico maken we slimmer en betaalbaarder. Mensen
hoeven niet in een keer hun gehele eigen risico te betalen maar een
betaling per behandeling tot een maximum van 385 euro. Daarnaast willen
we de stapeling van eigen bijdragen monitoren en tegengaan.
bijvoorbeeld door maximering van de eigen
betalingen bij het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS).
• Het
abonnementstarief heeft geleid tot een beperking van
stapeling van zorgkosten en is transparant en eenvoudig in de
uitvoering. Door stijgend gebruik van de huishoudelijke hulp staat de
beschikbaarheid van voorzieningen onder de Wmo onder druk. Daarom werken
we naar een eerlijkere eigen bijdrage voor de huishoudelijke
hulp met landelijke normen en met oog voor betaalbaarheid van
lage- en middeninkomens. Hierdoor blijven hulp en ondersteuning
beschikbaar.
• Een
contract vormt de basis voor aanbieders en verzekeraars om afspraken te
maken over passende zorg, betaalbaarheid en doelmatigheid. Daarom
verbeteren we het contracteerproces. Als in de GGZ en
wijkverpleging ongecontracteerde zorg onvoldoende afneemt, wordt de
aanpak verstevigd. Gedacht wordt aan verplichte kwaliteitsregistratie en
onafhankelijke indicatiestelling. Als dit onvoldoende effectief is,
wordt gekeken naar een geringe eigen bijdrage of een verlaging van de
vergoeding van ongecontracteerde zorg. Dit alles met behoud van
keuzevrijheid voor de patiënt.
• We
werken aan een goed inzicht in de kwaliteit van de
geleverde zorg en het aanpakken van niet-integere
zorgbestuurders en zorgondernemers. Tegen fraude en oneigenlijk
gebruik, onder andere van vastgoed, treden wij op, zeker als de basis
van de zorg niet op orde is. Daarnaast stellen we (nadere) voorwaarden
aan winstuitkering om excessieve winstuitkering door zorgaanbieders
tegen te gaan, dan wel te voorkomen. Onder strenge randvoorwaarden kan
het mogelijk zijn dat er risicodragend kapitaal aangetrokken wordt voor
investeringen in de kwaliteit van zorg.
• Voor
transformatie naar passende zorg, de bestuurbaarheid van ziekenhuizen en
afremmen van perverse prikkels hebben ook medisch-specialistische
bedrijven een verantwoordelijkheid. Indien bij deze
medisch-specialistische bedrijven onvoldoende verbetering optreedt
binnen twee jaar zal er regelgeving komen zodat alle medisch
specialisten in loondienst gaan. Daartoe wordt regelgeving
voorbereid.
• Een
eigen thuis is van wezenlijk belang voor iemands bestaanszekerheid. We
zetten in op het voorkomen van dakloosheid, vernieuwing
van de maatschappelijke opvang en het realiseren van woonplekken met
passende ondersteuning voor (dreigend) dakloze mensen.