Mobiliteit, luchtvaart en scheepvaart
We gaan de uitstoot in de
mobiliteitssector fors omlaag brengen. In deze sector is de uitstoot
sinds 1990 het minste afgenomen. Inclusief luchtvaart en scheepvaart is
deze zelfs toegenomen. De uitstoot terugdringen is nodig om de
klimaatdoelen te kunnen halen, maar ook om de luchtkwaliteit te
verbeteren.
• We
blijven investeren in schone mobiliteit vanwege het
klimaat, maar ook voor de verbetering van de luchtkwaliteit in de
steden. Elektrisch vervoer wordt gestimuleerd; ook de tweedehandsmarkt.
Overstimulering wordt voorkomen. Ook duurzame stadslogistiek en
vrachtverkeer krijgen ondersteuning. De uitrol van laadinfrastructuur
wordt versneld. Bijmenging van duurzame biobrandstoffen wordt
gestimuleerd.
• We maken
afspraken met het bedrijfsleven en overheden over het stimuleren van
thuiswerken.
•
Daarnaast zetten we in op het verder verduurzamen van
vliegtuigbrandstoffen. Om de lucht- en scheepvaart te
vergroenen, investeren we in de ontwikkeling en productie in Nederland
van o.a. synthetische kerosine. Nederland kan daarin een voorloper zijn.
• We
ondersteunen de voorstellen van de Europese Commissie voor een
belasting op kerosine op EU-niveau. Eveneens ondersteunen we de
voorstellen over de vergroening van de scheepvaart. De Nederlandse inzet
is daarbij om weglekeffecten zoveel mogelijk te voorkomen. De
beschikbaarheid van walstroom voor schepen wordt verder uitgebreid.
• Het
streven is dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. We
introduceren in 2030 een systeem van Betalen naar Gebruik
voor alle automobiliteit en stellen in deze kabinetsperiode wetgeving
vast. Basis voor het systeem is de motorrijtuigenbelasting, waarvan het
tarief afhankelijk wordt gemaakt van het jaarlijks verreden aantal
kilometers. De heffing is niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt de
dan nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel
en de voorgenomen doorgetrokken A15. Dit betekent dat gebruikers van
elektrische en fossiele auto’s beiden gaan meebetalen aan het
weggebruik.
• We
zetten de voorstellen voor verduurzaming uit de Luchtvaartnota 2020-2050
“Verantwoord vliegen naar 2050” (2020) door, waaronder emissie plafonds
per luchthaven. We verhogen de vliegticketbelasting waarbij de opbrengst
deels gebruikt wordt voor de verduurzaming van de luchtvaart en
vermindering van leefomgevingseffecten.