Toelichting
Hieronder volgt de tabel die de inspanning van de coalitie voor
het klimaat inzichtelijk maakt. Onderstaande tabel geeft een
overzicht van de klimaatmaatregelen uit het Coalitieakkoord. Dit
is een indicatieve eerste inschatting van het mogelijke
CO2-effect, een doorrekening van het PBL is nodig. De waardes in
de tabel geven een bandbreedte weer van het mogelijke effect.
Een verdere invulling van de maatregelen is nodig. Het
klimaatpakket zal in samenhang moeten worden doorgerekend door
PBL voor een goede inschatting van de totale CO2-effecten. De
uitgaven en lasten van de andere prioriteiten van het nieuwe
kabinet, zoals daar zijn stikstof, infrastructuur, onderwijs,
veiligheid en defensie zijn gedetailleerd terug te vinden in de
budgettaire bijlage.
Ook de verdeling over sectoren is indicatief. Het is aan het
kabinet om te komen tot een integraal pakket dat tot voldoende
reductie leidt en oog heeft voor weglekeffecten,
uitvoerbaarheid, kosteneffectiviteit en het verdienvermogen van
Nederland.
Toelichting
Hieronder volgt de tabel die de inspanning van de coalitie voor
het klimaat inzichtelijk maakt. Onderstaande tabel geeft een
overzicht van de klimaatmaatregelen uit het Coalitieakkoord. Dit
is een indicatieve eerste inschatting van het mogelijke
CO2-effect, een doorrekening van het PBL is nodig. De waardes in
de tabel geven een bandbreedte weer van het mogelijke effect.
Een verdere invulling van de maatregelen is nodig. Het
klimaatpakket zal in samenhang moeten worden doorgerekend door
PBL voor een goede inschatting van de totale CO2-effecten. De
uitgaven en lasten van de andere prioriteiten van het nieuwe
kabinet, zoals daar zijn stikstof, infrastructuur, onderwijs,
veiligheid en defensie zijn gedetailleerd terug te vinden in de
budgettaire bijlage.
Ook de verdeling over sectoren is indicatief. Het is aan het
kabinet om te komen tot een integraal pakket dat tot voldoende
reductie leidt en oog heeft voor weglekeffecten,
uitvoerbaarheid, kosteneffectiviteit en het verdienvermogen van
Nederland. |
|
|
Maatregel |
Bandbreedte Mton (laaghoog) (indicatief, 2030) |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Struc |
Cum |
|
-2030 |
Elektriciteitssector |
0,5 |
2 |
|
100 |
300 |
400 |
0 |
6.000 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Subsidieregeling CO2-vrije gascentrales
(F) |
0,5 |
2 |
|
50 |
100 |
150 |
0 |
1.000 |
2. |
Bouw kerncentrales (cumulatief 5 mld)
(F) |
|
|
|
50 |
200 |
250 |
0 |
5.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Industrie |
5 |
6 |
|
-26 |
-61 |
-138 |
-128 |
-864 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Toezicht en handhaving energiebesparingsplicht |
0,1 |
0,5 |
|
0 |
0 |
0 |
14 |
56 |
4. |
Stimuleringsprogramma ontwikkeling en opschaling
recycling |
0,1 |
0,1 |
|
7 |
8 |
9 |
7 |
70 |
5a. |
Verplicht percentage recyclaat in bouwmaterialen |
0,15 |
0,3 |
|
3 |
4 |
4 |
3 |
30 |
5b. |
Circulaire ketenprojecten |
0,01 |
0,01 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
16 |
6. |
CCS |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Aanscherpen CO2-heffing
industrie |
4 |
4 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7a. |
Oplopende CO2 minimumprijs (een bodemprijs; geen
vlakke heffing) |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
8a. |
Tariefstructuur energiebelasting EB (Fit for 55) (gas
en elektra) |
0,5 |
0,5 |
|
-250 |
-500 |
-500 |
-500 |
-3.750 |
8b. |
Verlagen tarief ODE 2e en 3e schijf (elektra) |
0 |
0 |
|
288 |
500 |
500 |
500 |
3.788 |
8c |
Gebruik envelop motie Hermans (75 mln) |
0 |
0 |
|
-75 |
-75 |
-75 |
-75 |
-600 |
9. |
Afschaffen vrijstellingen EB – mineralogische en
metallurgische procedés |
0,1 |
0,5 |
|
|
|
-78 |
-79 |
-473 |
Gebouwde omgeving |
7 |
7 |
|
247 |
635 |
1.254 |
637 |
11.120 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
Stimulering hybride warmtepompen (150.000 p/j)
(F) |
0,9 |
0,9 |
|
0 |
0 |
150 |
0 |
900 |
11. |
Nationaal isolatieprogramma (F) |
0 |
0 |
|
0 |
180 |
360 |
0 |
3.350 |
12. |
Sneller naar isolatienorm huur (koppeling afsc. VHH) |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
13. |
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed
(F) |
1 |
1 |
|
0 |
100 |
330 |
0 |
2.750 |
14. |
Energieprestatie-eisen nieuwbouw industrie |
0,1 |
0,1 |
|
0 |
50 |
50 |
0 |
500 |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
15. |
Schuif energiebelasting 1e schijf (van elektriciteit) |
1,3 |
1,3 |
|
247 |
305 |
364 |
637 |
3.620 |
15a |
L w.v. 1e schijf gas (+5,23 ct) |
|
|
|
-227 |
-275 |
-320 |
-493 |
-3.043 |
15b |
L w.v. 1e schijf elektriciteit (-5,23 ct) |
|
|
|
474 |
580 |
684 |
1.130 |
6.663 |
16a |
Bijmengverplichting groen gas (20%) |
2,88 |
2,9 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
16b |
Compensatie energierekening groen gas |
0 |
0 |
|
225 |
225 |
225 |
225 |
1.800 |
16c |
Gebruik envelop motie Hermans (225 mln) |
0 |
0 |
|
-225 |
-225 |
-225 |
-225 |
-1.800 |
Landbouw en landgebruik |
6 |
6 |
|
0 |
0 |
-145 |
-133 |
-836 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
Stikstofpakket (kosten lopen elders mee) |
5 |
5 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
18a |
L w.v. beperken inputvrijstelling WKK |
1 |
1 |
|
|
|
-100 |
-100 |
-600 |
18b |
L w.v. afschaffen verlaagd tarief glastuinbouw |
|
|
|
-45 |
-33 |
-236 |
Mobiliteit |
3 |
4 |
|
-400 |
-603 |
-722 |
-512 |
-5.097 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
Vergroening personenvervoer en reisgedrag |
0,3 |
0,5 |
|
|
14 |
29 |
29 |
265 |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
L w.v. MRB++ EV/Fossiel (km-stand) |
2,5 |
2,5 |
|
|
|
|
0 |
0 |
21 |
Vrijstelling bpm bestelauto naar 0% in 2026 |
0,7 |
0,7 |
|
|
-217 |
-351 |
-141 |
-2162 |
22 |
Verhogen onbelaste reiskostenvergoeding (budgettaire
reeks loopt mee met lastentabel) |
-0,2 |
-0,2 |
|
|
|
|
|
|
23 |
Verhogen vliegbelasting (400 mln taakstellend) |
0 |
0 |
|
-400 |
-400 |
-400 |
-400 |
-3200 |
Infrastructuur, innovatie en maatwerk |
0 |
0 |
|
750 |
1.450 |
2.150 |
80 |
22.580 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
24 |
22 mld voor 1) Subsidie vroege fase opschaling; 2)
Investering infrastructuur (waterstof, warmte, laadinfra
etc); 3) Bindende maatwerkafspraken industrie (groene
industriepolitiek); incl stimuleren innovatie mkb
(F) |
|
|
|
700 |
1.400 |
2.070 |
0 |
22.000 |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
25 |
Verhogen budget EIA |
0,2 |
0,2 |
|
50 |
50 |
50 |
50 |
400 |
26 |
Verhogen budget MIA/VAMIL |
0,3 |
0,3 |
|
|
|
30 |
30 |
180 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overig |
3 |
6 |
|
300 |
500 |
800 |
0 |
5.600 |
27 |
Doorwerking Fit-for-55 (EU) |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
28 |
Doorwerking klimaatakkoord + augustusbesluitvorming |
2 |
4 |
|
|
|
|
|
|
29 |
Uitvoeringskosten medeoverheden en planbureaus |
|
|
|
300 |
500 |
800 |
|
5.600 |
30 |
Loslaten koppeling SDE en ODE |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
25,4 |
31 |
|
971 |
2.221 |
3.599 |
-56 |
38.504 |
|
|