Financieel overzicht
Dit kabinet kiest ervoor om grote
maatschappelijke uitdagingen aan te pakken op het gebied van stikstof,
klimaat, (achterstallig) onderhoud en woningbouw. Daarnaast investeert
de coalitie in een kansrijke start (onderwijs en kinderopvang),
bestaanszekerheid en middeninkomens. Ook trekt de coalitie extra geld
uit voor een sterke en dienstbare overheid, waarbij de burger centraal
staat. De coalitie besteedt extra middelen aan pandemische paraatheid.
Tegelijk, met het oog op de lange termijn gezondheid van de
overheidsfinanciën, neemt de coalitie maatregelen om de sterk groeiende
zorguitgaven af te vlakken.
De coalitie investeert verder in veiligheid,
zowel nationaal als internationaal. Met de extra intensiveringen in
defensie brengen we de defensie-uitgaven op het EU-NAVO-gemiddelde. Deze
coalitie gebruikt daarnaast de middelen uit het Europees herstelfonds
ter financiering van de plannen uit onder meer dit coalitieakkoord. De
coalitie verhoogt de lasten gericht op het bevorderen van een gezonde
leefstijl, vergroening en het tegengaan van belastingontwijking en
verlaagt die gericht, met name voor lage- en middeninkomens, werkenden
en gezinnen. |
in mln. +
is saldoverslechterend |
|
|
|
|
|
|
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Struc |
|
|
|
|
|
|
I. Democratische rechtsorde |
1.803 |
5.014 |
6.071 |
6.138 |
2.011 |
a. Overheid op orde |
722 |
1.224 |
1.294 |
1.294 |
681 |
b. Medeoverheden |
1.050 |
3.749 |
4.731 |
4.814 |
1.300 |
c. Caribisch Nederland |
31 |
41 |
46 |
30 |
30 |
II. Duurzaam land |
405 |
4.167 |
7.258 |
9.724 |
3.265 |
d. Stikstoffonds (25 mld.
t/m 2035 w.v. 20 mld. t/m 2030) |
|
700 |
1.300 |
1.500 |
0 |
e1. Klimaat- en
transitiefonds (35 mld. t/m 2030) |
|
800 |
1.980 |
3.310 |
0 |
e2. Klimaatuitgaven
overig |
|
12 |
78 |
94 |
55 |
f. Afschaffen
verhuurderheffing |
|
470 |
900 |
1.420 |
1.710 |
g. Infrastructuur (w.o.
water) |
405 |
2.185 |
3.000 |
3.400 |
1.500 |
III. Veiligheid en sterke samenleving |
220 |
640 |
960 |
1.100 |
1.000 |
h. Veiligheid |
220 |
640 |
960 |
1.100 |
1.000 |
IV. Bestaanszekerheid en kansengelijkheid |
2.450 |
7.069 |
9.970 |
11.713 |
12.237 |
i. Onderwijs, cultuur en
wetenschap |
2.250 |
2.770 |
4.300 |
4.200 |
3.700 |
j. Invoering studiebeurs
(afschaffen leenstelsel) |
5 |
590 |
610 |
180 |
1.000 |
k. Kinderopvang werkenden
(afschaffen Kinderopvangtoeslag) |
19 |
59 |
224 |
1.716 |
2.249 |
l. Verhogen WML (en
vereenvoudiging huurtoeslag) |
|
|
900 |
1.400 |
1.400 |
m. Lastenverlichting
middeninkomens |
|
3.000 |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
n. Arbeidsmarkt (w.o.
armoede en schulden) |
176 |
650 |
936 |
1.217 |
888 |
V. Welvarend land |
50 |
250 |
300 |
300 |
0 |
o. Regiodeals |
50 |
250 |
300 |
300 |
0 |
VI. Gezondheid |
785 |
1.495 |
1.226 |
42 |
-4.519 |
p1. Zorg |
545 |
1.195 |
866 |
-268 |
-4.819 |
p2. Intensivering
pandemische paraatheid |
240 |
300 |
360 |
310 |
300 |
VII. Internationaal |
821 |
2.233 |
4.444 |
4.756 |
3.556 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
q. Defensie |
500 |
1.900 |
4.100 |
4.200 |
3.000 |
r.
Ontwikkelingssamenwerking en internationaal |
321 |
333 |
344 |
556 |
556 |
Overig |
8 |
-3.595 |
-3.970 |
-4.241 |
-4.240 |
s. Inzet Europees
herstelfonds (RRF) |
|
-1.500 |
-1.500 |
-1.500 |
0 |
t. Lasten |
8 |
-2.095 |
-2.470 |
-2.741 |
-4.240 |
Totaal |
6.541 |
17.273 |
26.259 |
29.532 |
13.310 |
EMU-saldo[1] |
-3,20% |
-2,30% |
-2,40% |
-2,50% |
|
EMU-schuld |
58,60% |
59,00% |
59,60% |
60,40% |
|
Onderliggend saldo (doel coalitie)[2] |
|
|
|
|
-1,75% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
[1] Voor
de kabinetsperiode is gerekend met een inverdieneffect van 42%. |
[2] Met een saldo van -1,75%
stabiliseert de schuld op 60% van het bbp. Veronderstellingen
daarbij zijn een rente van 0% en een nominale groei van het bbp
van 3%. |
[kunnen
krijgen van het totale CO2-effect. |
|
Toelichting
Hieronder volgt de tabel die de inspanning van de coalitie voor
het klimaat inzichtelijk maakt. Onderstaande tabel geeft een
overzicht van de klimaatmaatregelen uit het Coalitieakkoord. Dit
is een indicatieve eerste inschatting van het mogelijke
CO2-effect, een doorrekening van het PBL is nodig. De waardes in
de tabel geven een bandbreedte weer van het mogelijke effect.
Een verdere invulling van de maatregelen is nodig. Het
klimaatpakket zal in samenhang moeten worden doorgerekend door
PBL voor een goede inschatting van de totale CO2-effecten. De
uitgaven en lasten van de andere prioriteiten van het nieuwe
kabinet, zoals daar zijn stikstof, infrastructuur, onderwijs,
veiligheid en defensie zijn gedetailleerd terug te vinden in de
budgettaire bijlage.
Ook de verdeling over sectoren is indicatief. Het is aan het
kabinet om te komen tot een integraal pakket dat tot voldoende
reductie leidt en oog heeft voor weglekeffecten,
uitvoerbaarheid, kosteneffectiviteit en het verdienvermogen van
Nederland.
Toelichting
Hieronder volgt de tabel die de inspanning van de coalitie voor
het klimaat inzichtelijk maakt. Onderstaande tabel geeft een
overzicht van de klimaatmaatregelen uit het Coalitieakkoord. Dit
is een indicatieve eerste inschatting van het mogelijke
CO2-effect, een doorrekening van het PBL is nodig. De waardes in
de tabel geven een bandbreedte weer van het mogelijke effect.
Een verdere invulling van de maatregelen is nodig. Het
klimaatpakket zal in samenhang moeten worden doorgerekend door
PBL voor een goede inschatting van de totale CO2-effecten. De
uitgaven en lasten van de andere prioriteiten van het nieuwe
kabinet, zoals daar zijn stikstof, infrastructuur, onderwijs,
veiligheid en defensie zijn gedetailleerd terug te vinden in de
budgettaire bijlage.
Ook de verdeling over sectoren is indicatief. Het is aan het
kabinet om te komen tot een integraal pakket dat tot voldoende
reductie leidt en oog heeft voor weglekeffecten,
uitvoerbaarheid, kosteneffectiviteit en het verdienvermogen van
Nederland. |
|
|
Maatregel |
Bandbreedte Mton (laaghoog) (indicatief, 2030) |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Struc |
Cum |
|
-2030 |
Elektriciteitssector |
0,5 |
2 |
|
100 |
300 |
400 |
0 |
6.000 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Subsidieregeling CO2-vrije gascentrales
(F) |
0,5 |
2 |
|
50 |
100 |
150 |
0 |
1.000 |
2. |
Bouw kerncentrales (cumulatief 5 mld)
(F) |
|
|
|
50 |
200 |
250 |
0 |
5.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Industrie |
5 |
6 |
|
-26 |
-61 |
-138 |
-128 |
-864 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
Toezicht en handhaving energiebesparingsplicht |
0,1 |
0,5 |
|
0 |
0 |
0 |
14 |
56 |
4. |
Stimuleringsprogramma ontwikkeling en opschaling
recycling |
0,1 |
0,1 |
|
7 |
8 |
9 |
7 |
70 |
5a. |
Verplicht percentage recyclaat in bouwmaterialen |
0,15 |
0,3 |
|
3 |
4 |
4 |
3 |
30 |
5b. |
Circulaire ketenprojecten |
0,01 |
0,01 |
|
2 |
2 |
2 |
2 |
16 |
6. |
CCS |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
Aanscherpen CO2-heffing
industrie |
4 |
4 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7a. |
Oplopende CO2 minimumprijs (een bodemprijs; geen
vlakke heffing) |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
8a. |
Tariefstructuur energiebelasting EB (Fit for 55) (gas
en elektra) |
0,5 |
0,5 |
|
-250 |
-500 |
-500 |
-500 |
-3.750 |
8b. |
Verlagen tarief ODE 2e en 3e schijf (elektra) |
0 |
0 |
|
288 |
500 |
500 |
500 |
3.788 |
8c |
Gebruik envelop motie Hermans (75 mln) |
0 |
0 |
|
-75 |
-75 |
-75 |
-75 |
-600 |
9. |
Afschaffen vrijstellingen EB – mineralogische en
metallurgische procedés |
0,1 |
0,5 |
|
|
|
-78 |
-79 |
-473 |
Gebouwde omgeving |
7 |
7 |
|
247 |
635 |
1.254 |
637 |
11.120 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
Stimulering hybride warmtepompen (150.000 p/j)
(F) |
0,9 |
0,9 |
|
0 |
0 |
150 |
0 |
900 |
11. |
Nationaal isolatieprogramma (F) |
0 |
0 |
|
0 |
180 |
360 |
0 |
3.350 |
12. |
Sneller naar isolatienorm huur (koppeling afsc. VHH) |
1 |
1 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
13. |
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed
(F) |
1 |
1 |
|
0 |
100 |
330 |
0 |
2.750 |
14. |
Energieprestatie-eisen nieuwbouw industrie |
0,1 |
0,1 |
|
0 |
50 |
50 |
0 |
500 |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
15. |
Schuif energiebelasting 1e schijf (van elektriciteit) |
1,3 |
1,3 |
|
247 |
305 |
364 |
637 |
3.620 |
15a |
L w.v. 1e schijf gas (+5,23 ct) |
|
|
|
-227 |
-275 |
-320 |
-493 |
-3.043 |
15b |
L w.v. 1e schijf elektriciteit (-5,23 ct) |
|
|
|
474 |
580 |
684 |
1.130 |
6.663 |
16a |
Bijmengverplichting groen gas (20%) |
2,88 |
2,9 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
16b |
Compensatie energierekening groen gas |
0 |
0 |
|
225 |
225 |
225 |
225 |
1.800 |
16c |
Gebruik envelop motie Hermans (225 mln) |
0 |
0 |
|
-225 |
-225 |
-225 |
-225 |
-1.800 |
Landbouw en landgebruik |
6 |
6 |
|
0 |
0 |
-145 |
-133 |
-836 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
Stikstofpakket (kosten lopen elders mee) |
5 |
5 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
18a |
L w.v. beperken inputvrijstelling WKK |
1 |
1 |
|
|
|
-100 |
-100 |
-600 |
18b |
L w.v. afschaffen verlaagd tarief glastuinbouw |
|
|
|
-45 |
-33 |
-236 |
Mobiliteit |
3 |
4 |
|
-400 |
-603 |
-722 |
-512 |
-5.097 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
19 |
Vergroening personenvervoer en reisgedrag |
0,3 |
0,5 |
|
|
14 |
29 |
29 |
265 |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
L w.v. MRB++ EV/Fossiel (km-stand) |
2,5 |
2,5 |
|
|
|
|
0 |
0 |
21 |
Vrijstelling bpm bestelauto naar 0% in 2026 |
0,7 |
0,7 |
|
|
-217 |
-351 |
-141 |
-2162 |
22 |
Verhogen onbelaste reiskostenvergoeding (budgettaire
reeks loopt mee met lastentabel) |
-0,2 |
-0,2 |
|
|
|
|
|
|
23 |
Verhogen vliegbelasting (400 mln taakstellend) |
0 |
0 |
|
-400 |
-400 |
-400 |
-400 |
-3200 |
Infrastructuur, innovatie en maatwerk |
0 |
0 |
|
750 |
1.450 |
2.150 |
80 |
22.580 |
Uitgaven |
|
|
|
|
|
|
|
|
24 |
22 mld voor 1) Subsidie vroege fase opschaling; 2)
Investering infrastructuur (waterstof, warmte, laadinfra
etc); 3) Bindende maatwerkafspraken industrie (groene
industriepolitiek); incl stimuleren innovatie mkb
(F) |
|
|
|
700 |
1.400 |
2.070 |
0 |
22.000 |
Inkomsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
25 |
Verhogen budget EIA |
0,2 |
0,2 |
|
50 |
50 |
50 |
50 |
400 |
26 |
Verhogen budget MIA/VAMIL |
0,3 |
0,3 |
|
|
|
30 |
30 |
180 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overig |
3 |
6 |
|
300 |
500 |
800 |
0 |
5.600 |
27 |
Doorwerking Fit-for-55 (EU) |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
28 |
Doorwerking klimaatakkoord + augustusbesluitvorming |
2 |
4 |
|
|
|
|
|
|
29 |
Uitvoeringskosten medeoverheden en planbureaus |
|
|
|
300 |
500 |
800 |
|
5.600 |
30 |
Loslaten koppeling SDE en ODE |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
25,4 |
31 |
|
971 |
2.221 |
3.599 |
-56 |
38.504 |
|
|