Sterker hoger- en wetenschappelijk onderwijs
• We
willen dat iedereen in staat is om te kunnen studeren, ongeacht het
inkomen van de ouders. We voeren daarom per studiejaar 2023/2024 een
basisbeurs voor alle studenten in en een
inkomensafhankelijke aanvullende beurs. We hebben daarbij
aandacht voor de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. We laten de
OV-studentenkaart, de huidige leenvoorwaarden en de investeringen vanuit
het studievoorschot ongemoeid.
•
Studenten voor wie geen basisbeurs beschikbaar is geweest krijgen de
keuze tussen korting op hun studieschuld of een studievoucher.
Hiervoor wordt €1 miljard extra uitgetrokken, bovenop het huidige budget
voor studievouchers.
• We
zetten koers naar een kenniseconomie waarbij we, in lijn met de
Lissabondoelstelling, investeren in vrij en ongebonden onderzoek
en ontwikkeling. Dit doen we onder meer door het instellen van
een fonds waarin we in totaal €5 miljard investeren gedurende 10
jaar. We vergroten de voorspelbaarheid van de bekostiging door
het weghalen van de perverse prikkel op hogere instroom, de vaste voet
te herzien en te verhogen, en een betere balans tussen de eerste en
tweede geldstroom. Zo is er meer ruimte om de werkdruk aan te pakken,
vaste contracten te bieden en een evenwichtig aanbod in krimpregio’s te
behouden.
• Als de
bestaande en nog in te voeren instrumenten onvoldoende blijken te zijn
om schokken in de (internationale) studentenaantallen
te beheersen, dan kijken we of nieuwe instrumenten nodig zijn.
•
Universiteiten dienen voor kleine studies en voor Nederlandse
taal en cultuur samen te werken en ook naar de toekomst een
dekkend en passend aanbod te garanderen. We zorgen ervoor dat elke
bachelorstudent een aansluitende master heeft op dezelfde instelling,
met behoud van ruimte voor profilering.
•
Opleidingen die selecteren dienen te onderbouwen hoe de
selectieprocedure past bij de inhoud van de opleiding,
effectief is en gelijke kansen borgt.
•
Het bindend studieadvies (BSA) wordt aangepast. Studenten die
in het eerste jaar niet de BSA- norm halen, krijgen de kans om in het
tweede jaar de puntennorm alsnog te halen. Bij evident onvoldoende
studievoortgang behoudt de instelling de mogelijkheid om een bindend
studieadvies af te geven aan het einde van het eerste jaar en de student
te begeleiden naar een beter passende opleiding. Met dit aangepaste BSA
dragen we ook bij aan het verhogen van het studentenwelzijn.
• We
stimuleren de vrije en veilige uitwisseling van ideeën en borgen
de academische vrijheid van wetenschappers. We stellen kaders
vast voor de wetenschappelijke samenwerking met onvrije landen. ‘Open
science’ en ‘open education’ worden de normen, mits de nationale
veiligheid hierbij niet in het geding komt.